Jos kirje ei näy oikein klikkaa tästä
ALDUS BULLETIN

Hyvää alkanutta ja vastuullista vuotta 2016

Kirjapaino Aldus oli ensimmäinen suomalainen painotalo, joka aloitti yhteistyön ClimatePartnerin kanssa vähentääkseen sekä omaa, että painamiensa tuotteiden hiilijalanjälkeä. Ympäristöystävällinen painaminen on Alduksessa ollut mahdollista jo vuodesta 2013 alkaen, mutta nyt Pariisin ilmastokokouksen myötä aihe on entistäkin ajankohtaisempi. 

- Olemme selvittäneet kuinka suuri hiilijalanjälkemme on sähkön, lämmön ja muun energiankulutuksen perusteella laskettuna. Näin voimme tarjota myös asiakkaillemme vaivattoman mahdollisuuden vähentää ympäristömme kuormitusta ja näin omalta osaltaan hillitä ilmastonmuutosta, kertoo
Jan Berghem, Alduksen tuore myyntipäällikkö.

- Kun asiakkaamme haluaa antaa panoksensa ympäristön hyväksi, hän voi tilata meiltä ilmastovaikutuksiltaan neutraalin painotuotteen, jonka painamisessa kompensoidaan juuri se hiilidioksidipäästö, mikä syntyy kyseisen painotuotteen valmistuksessa, Berghem jatkaa. 

Hiilineutraali painotyö saa oman ID-numeron tai QR-koodin, jonka avulla jokainen voi halutessaan katsoa paljonko hiilidioksidia tuotteen painamisen yhteydessä on syntynyt ja mihin kansainväliseen ympäristöprojektiin kyseisen painotuotteen päästökaupasta saadut varat on ohjattu. ClimatePartner-järjestelmällä ja -ohjelmilla on kansainvälinen sertifiointi.

- Kyse on ennen kaikkea toiminnasta ilmaston hyväksi, sillä päästökaupan vaikutus painotyön kokonaishintaan on vain 1–2 prosenttia, painottaa Berghem lopuksi.

Lisää ClimatePartner –ympäristöohjelmasta ja hiilineutraaleista painotuotteista voit lukea
tästä



ALDUKSEN  CLIMATEPARTNER -KOHDE ON METSÄNSUOJELUPROJEKTI GORONGOSAN KANSALLISPUISTOSSA MOSAMBIKISSA


ps. Aldus haastaa kaikki vanhat ja uudet asiakkaansa mukaan ilmastotalkoisiin maksamalla jokaisesta vähintään 1000 euron tilauksesta osuuden ClimatePartnerille. Saadut varat ohjataan Sofalan metsänsuojeluprojektiin Mosambikissa ja kampanja on voimassa maaliskuun loppuun saakka. 
 

Beibamboo® - Best for Baby

Maailma on kova, mutta ensikosketuksesta voisi tehdä vähän pehmeämmän, 
ajatteli Nina Ignatius, lastenvaatemerkki Beibamboon perustaja, vuonna 2009. 

- Idea sai alkunsa oman, keskosena syntyneen lapseni syntymästä. Häntä hoidettiin kahdeksan viikkoa sairaalassa ja sinä aikana ehdin useasti ihmettelemään, eikö tällaista pientä ja hentoa olentoa voisi pukea vähän fiksumminkin. Sellaisiin vaatteisiin, jotka eivät hierrä, kutise tai hankaa. Keskosvauvan pukemista hankaloittavat myös erilaiset kanyylit ja piuhat, taustoittaa Ignatius idean syntyä.


VAATTEISSA ON PIILOSAUMAT, JOITA KORISTAA BEIBAMBOO® -LOGOLLA VARUSTETTU NAUHA.


Ignatius päätti toimia ja ryhtyi suunnittelemaan vauvanvaatemallistoa, joka olisi kaunis ja koostuisi kaikkein tarpeellisimmista ja jokapäiväisessä käytössä olevista vaatteista. Ihmetyksen aihe oli myös se, että suunnittelijat eivät ole ottaneet huomioon vauvan nopeaa kasvuvauhtia luomalla vaatteita, jotka kasvaisivat lapsen mukana? Yksi tärkeä tekijä olisi myös niissä käytettävät materiaalit. Ne saisivat olla ekologisia. Ei vaan ympäristön, mutta myös lapsen takia. 

- Vaatteissamme käyttämämme bambuviskoosi ja ekopuuvilla ovat molemmat Öko-Tex 100 -sertifioituja ja täysin myrkyttömiä. Bambuviskoosi tulee sääntöihin sitoutuneilta kiinalaisilta viljelmiltä ja ekopuuvillan ostamme intialaisilta tavarantoimittajiltamme.

- Ekologisuus näkyy myös tuotteidemme etiketeissä ja muissa painotuotteissamme. Niissä kaikissa on vastuullisuudesta kertova ClimatePartner -merkki. Ympäristöystävällinen painaminen olikin yksi merkittävä tekijä miksi valitsimme juuri Alduksen painoalan yhteistyökumppaniksemme, painottaa aiemmin itsekin graafisena suunnittelijana työskennellyt Ignatius.



BEIBAMBOON TUOTELAPUT PAINETAAN SIEMENPAPERILLE JOSTA VOI KASVATTAA KUKKIA!         


Tuote ja brändi on ehditty palkita kotimaassa ja ulkomailla jo useaan kertaa. Ignatius on itsekin saanut tunnustusta. Vuonna 2011 Ignatius vastaanotti Euroopan Unionin naiskeksijäverkoston (EUWIIN) kunniapalkinnon ja seuraavana vuonna oli Vuoden designteko 2012 –tunnustuksen vuoro. Talouslehti Forbes puolestaan nosti ennakkoluuttoman yrittäjän ja keksijän 40 Women to Watch Over 40 –listalleen vuonna 2013. Lista koostuu 40:stä yli 40-vuotiaasta naisesta jotka muuttavat luovuudellaan maailmaa. 
Kansainvälisille markkinoille tähtäävän yrityksen maailman valloitus jatkuu. Beibamboo myy mallistoaan oman, globaaleille markkinoille suunnatun verkkokaupan lisäksi myös jälleenmyyjiensä kautta. Vuosien tuotekehityksen tulos on jo nähtävissä, sillä erityisesti sairaaloihin suunnattu keskosmallisto on maamme suurimpien sairaaloiden lisäksi koekäytössä myös Yhdysvalloissa. 

- Tavoitteenamme on jonain päivänä olla uskottava lastenvaate-brändi maailman johtavien lastenvaatemerkkien joukossa. Matka on kuitenkin vielä alussa, mutta siitä olen ylpeä, että keskosille suunnittelemiani vaatteita käytetään jo tällä hetkellä suurimpien suomalaisten sairaaloiden keskososastoilla, päättää Ignatius 

Lisää Beibamboon innovatiivista tuotteista voi lukea
tästä

Tästä voit katsoa kuinka keskosvauva Noa puetaan ensikertaa.
 

Designmuikun matkassa

Aldus on vuosien saatossa ollut mukana monessa mielenkiintoisessa projektissa. Juuri ennen joulua pääsimme mukaan muikun matkaan, joka vei Pieliseltä Tanskan salmien kautta Norjan vuonoille. 

- Saimme asiakkaaltamme pari viikkoa ennen joulua tilauksen lähes 800 savumuikkupurkin toimittamisesta eri pohjoismaihin vielä jouluksi. Purkkeihin piti saada vielä personoitu englanninkielinen etiketti ja aikaa oli varsin niukasti. Käytännössä vain muutama päivä. Tarrattomat savumuikkupurkit olivat tuolloin vielä Pohjois-Karjalassa, eikä tarran ulkonäöstä ollut vielä mitään tietoa. 

- Ilman Alduksen ja Mainos- ja Mediatoimisto Houstonin todella nopeaa ja joustavaa palvelua emme olisi saaneet toimitettua tilausta muutamassa päivässä asiakkaamme logistiikkayksikköön Helsinkiin, josta muikut sitten matkasivat saajilleen, kiittelee Oy Pallas Ab 1905:n yrittäjä Hannu Tarvonen

Uudet verkot on jo vesillä ja seuraavaksi toteutamme Alduksen kanssa tälle premium-tuotteellemme  tyylikkään ja arvoisensa pakkauksen
, jatkaa Tarvonen

PIELISELLÄ PURKKIIN UINUT MUIKKU SAI LAHDESSA UUDEN IDENTITEETIN


Savumuikku-projekti oli mieluinen myös Alduksessa
 
- Valitsimme materiaaliksi laadukkaan, Fasprint High Gloss White 85 gr -tarran, jotta painojälki täyttäsi asiakkaan odotukset ja olisi eduksi etiketin raikkaalle ja uudenlaiselle designille. Tarran piti olla kiireellisen aikataulun vuoksi myös helppo ja nopea kiinnittää purkin kylkeen. Tämä oli kokonaisuudessaan hyvä esimerkki digitaalisen painamisen nopeudesta ja sen eduista, toteaa Juhani Saloranta ja jatkaa  

- Kiitosta on aina mukava saada ja paras niistä on tietysti lupaus yhteistyön jatkumisesta.
 

Jos vesi herahti kielelle, niin kurkista lisää osoitteesta: pallaksenmuikku.fi
 


   
Osoitelähde: Aldus Oy:n asiakasjärjestelmä • Peruuta uutiskirje